Walczymy o zmiany, jednocześnie będąc zmianą. Czujemy, jak w nas zachodzą, i wiemy, że to konieczne. Widzimy, jak owa zmiana promieniuje dalej na innych. Raz przeraża, innym razem drażni, a czasem dodaje skrzydeł. Trudno jeszcze ocenić, jakie realne efekty w mentalności polskich kobiet i mężczyzn zaszły czy zachodzą i jakie w dłuższej perspektywie zajdą w regulacjach prawnych, normach społecznych czy w naszej codzienności. Nie sposób jednak nie zauważyć zmiany.
Czytaj także
Jak uśmiech stał się znakiem
Na jej dowód mamy już sporo plastycznych materialnych rezultatów. Transparenty, które zbiera Muzeum Gdańska i Muzeum Sztuki Współczesnej w Warszawie (z inicjatywy studentów tamtejszej ASP), zaangażowane plakaty artystek i artystów, logo Ogólnopolskiego Strajku Kobiet autorstwa graficzki Oli Jasionowskiej, ale także oryginalny krój pisma!
Już na początku listopada, po kilkunastu dniach protestów, powstał font inspirowany transparentami pojawiającymi się na manifestacjach w całym kraju. Michał Berger – grafik i dyrektor kreatywny, absolwent łódzkiej ASP – zgromadził ich zdjęcia, prześledził je i zdigitalizował wybrane litery.
Miałem ochotę ostatnio coś napisać o ręcznie robionych transparentach na protestach i Strajku Kobiet. Nie przez polityczny pryzmat, lecz z perspektywy projektanta, designera. Jestem pod wrażeniem ludzkiej kreatywności i często fajnego poczucia humoru. Choć patrząc na te tekturowe transparenty i tablice, wiem, że jedna godzina plastyki w szkole to zdecydowanie za mało” – napisał autor, udostępniając font do bezpłatnego pobrania.
Krój jest bardzo symboliczny i zbudowany na kontrastach. Takie zestawienie ostrych kątów i zaokrągleń, różnych gęstości i pochyleń świetnie ilustruje różnorodność, spontaniczność i pełnię emocji jego autorek i autorów, a nawet całego zjawiska społecznego, którym jest Ogólnopolski Strajk Kobiet. Różnimy się, różnią się nasze motywacje, ale na swój sposób razem tworzymy alfabet zmian.