fbpx
(fot. Wydawnictwo Poznańskie)
Aleksandra Byrska wrzesień 2021

Jeden piruet

Smutek przeraźliwie samotnego życia i ciągłe trwanie wbrew rozsądkowI przełamują w tej książce drobne gesty troski.

Artykuł z numeru

Planeta Śląsk

Czytaj także

Aleksandra Byrska

Proza jak lustro

Tradycyjna forma i znany temat – dorastanie w cieniu matki uzależnionej od alkoholu. Pomimo przewidywalnej fabuły i braku eksperymentów formalnych Shuggie Bain Douglasa Stuarta zachwyca czytelników na całym świecie.

Okazuje się kompletnie nieistotne, czy przed lekturą dostrzeżemy drobną adnotację autora, że powstanie tej książki zawdzięcza matce i jej osobistej walce, czy też przeczytamy historię Shuggiego jako fikcję literacką – przeżyjemy ją równie mocno, jest bowiem napisana z niezwykłym wyczuciem. Stuart potrafi umiejętnie wyważyć dramatyczne momenty i opisy zmagań z szarą codziennością w taki sposób, by ta ostatnia nie wydała nam się zbyt odległa i zbyt nierzeczywista w swoim okrucieństwie. Smutek przeraźliwie samotnego życia i ciągłe trwanie wbrew rozsądkowi przełamują drobne gesty troski. Czytelnik ma szansę empatyzować z Agnes – pełną pretensji alkoholiczką, zaniedbującą dzieci, która podejmuje walkę z nałogiem i ją przegrywa, ale bywa też w swoich zachowaniach bardzo ludzka: kochająca, pełna nadziei, naiwna i dumna. Barwna panorama robotniczego Glasgow i jego okolic tętni życiem, wypełniona po brzegi wyrazistymi postaciami.

Zasługą tłumacza Shuggiego Baina na język polski są krwiste i pełne werwy dialogi prowadzone językiem pełnym naleciałości gwarowych i wulgaryzmów. Dzięki temu wyraźniej widać, jak ważną rolę odgrywa język dla bohaterów: może być zarówno źródłem satysfakcji, jak i powodem do napiętnowania. Przeplatają go pełne liryzmu opisy miasta, które na długo zapadają w pamięć. Tak zresztą jak sam Shuggie – wychudzony, przedwcześnie dojrzały i pełen zaskakującej elegancji, który wie, że warto choć jeden raz, wbrew wszystkiemu, zatańczyć.


Czytaj także

Proza jak lustro

Douglas Stuart

Shuggie Bain

tłum. Krzysztof Cieślik

Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2021, s. 448