fbpx
Maciej Miłkowski maj 2019

Testament samobójcy

Wydawnictwo Tajfuny, które ma się specjalizować w literaturze azjatyckiej, zainaugurowało działalność wznowieniem powieści Zmierzch Osamu Dazaia.

Artykuł z numeru

Święty Houellebecq

Święty Houellebecq

Przejrzany na nowo przekład Mikołaja Melanowicza, wiele objaśniająca przedmowa Karoliny Bednarz, staranna edycja (nazbyt staranna, bo tekst samej powieści zupełnie niepotrzebnie przeciążony jest przypisami) pozwalają mieć nadzieję, że Tajfunom będziemy zawdzięczać jeszcze wiele odkryć i wznowień.

Dazai (1909–1948), autor ZmierzchuZatracenia, bywa pamiętany głównie za sprawą swojego krótkiego i barwnego życiorysu. Bujne życie erotyczne, alkoholizm, depresja, wreszcie samobójcza śmierć tworzą legendę wzmacnianą przez wypełniające jego powieści postacie dziwaków i outsiderów. Dazai to również  zręczny stylista i wyrafinowany konstruktor niebanalnych narracji.

Akcja powieści rozgrywa się w powojennej Japonii – tytułowy zmierzch odnosi się m.in. do upadku dawnej potęgi militarnej, przede wszystkim jednak określa szybkie przemiany obyczajowe kraju. Powieść ma troje bohaterów: chociaż narracja koncentruje się na Kazuko – kobiecie zaskakująco pewnej siebie, wbrew zmierzchającym konwencjom społecznym dążącej do życiowej niezależności i spełnienia – to dla konstrukcji utworu nie mniej ważna jest także matka Kazuko, ciężko chorująca dawna arystokratka, oraz jej uzależniony od narkotyków brat. Ten ostatni – po części alter ego Dazaia – wypowiada najważniejsze słowa książki, a jego spisany przed samobójczą śmiercią testament jest też przesłaniem samej powieści.

_

Osamu Dazai

Zmierzch

tłum. Mikołaj Melanowicz, Wydawnictwo Tajfuny, Warszawa 2019, s. 152