fbpx
fot. Wydawnictwo Czytelnik
Adrian Stachowski styczeń 2023

Problem z talentem

No to zmyślał czy nie zmyślał? – oto pytanie, które wisi nad dorobkiem i wizerunkiem Kapuścińskiego. To pytanie krzywdząco redukcjonistyczne, a jednocześnie w zrozumiały sposób istotne, bo jeśli pisarz ma być nadal czytany, to czytelnicy zasługują na poważną odpowiedź. Tyle że bardzo trudno dać jednoznaczną.

Artykuł z numeru

Filozofowie Doliny Krzemowej i przyszłość ludzkości

Czytaj także

Mariusz Szczygieł fot. Ralf Lotys (Sicherlich), CC BY 4.0 / Wikimedia Commons

Magdalena Horodecka

Reportaż jako sztuka komunikacji

Placeholder

Dominika Kozłowska

Reportaż wojenny dziś

Kapuściński – pisarz czy reporter? Był taki czas, kiedy piszący o autorze Cesarza rozważali to pytanie do znudzenia, jakby jedno wykluczało drugie lub faktycznie działała tu jakaś hierarchia, jakby Kapuściński mógł być „już” pisarzem, a nie „tylko” reporterem. Później to pytanie zostało nieco przeformułowane – zastanawialiśmy się, na której półce należy postawić jego książki: tej z reportażem czy tej z literaturą piękną. Tu druga opcja sugerowała nie tylko nobilitację, ale, paradoksalnie, stawała się też rodzajem degradacji: półka z literaturą piękną to przecież ta, na której są historie „nieprawdziwe”. To była bodaj najgorętsza dyskusja literacka dekady, jednak jej końcowy, najsmutniejszy wniosek objawił się dopiero po czasie – spieraliśmy się o najwłaściwszą dla Kapuścińskiego półkę, a potem odłożyliśmy jego książki byle gdzie.

Krystyna Strączek, filolożka, redaktorka i współpracowniczka Kapuścińskiego – przygotowywała do druku dwie jego książki złożone z wypowiedzi z wywiadów, Autoportret reportera oraz Rwący nurt historii. Zapiski o XX i XXI wieku – w swojej nowej pracy Kapuściński. Trudny talent nawiązuje do tych starych sporów, lecz na szczęście robi to w oryginalny sposób, prezentując nowe spostrzeżenia i wydobywając z twórczości pisarza rzeczy, o których nie pisał chyba nikt wcześniej. Wielką zaletą książki jest też to, że unika hagiograficznego tonu, a do tego uczciwie i w ciekawy sposób mierzy się z krytyką kierowaną wobec autora Imperium jeszcze za jego życia. Szczególnie zajmująco wychodzi porównanie tego, jak oceniali i interpretowali jego kolejne dzieła dziennikarz Wojciech Giełżyński i krytyk literacki Jerzy Jarzębski. Okazuje się, że to, co deprecjonował dziennikarz – krytyk doceniał.

Strączek stawia sobie za cel pokazanie, co o  swoim pisaniu myślał sam Kapuściński i jak to myślenie zmieniało się z biegiem lat i rozwojem jego talentu. Główny wniosek jest bardzo interesujący: reporter świadomie flirtował z „literackością” i przekraczał granice reportażu o wiele wcześniej, niż przyjęło się twierdzić (zazwyczaj mówi się o II poł. lat 70., kiedy publikował Jeszcze dzień życiaWojnę futbolową, a  przede wszystkim Cesarza). I  nie chodzi tu wcale o socrealistyczną poezję, od której zaczynał.

Kapuściński raczej nie przykładał znaczenia do klasyfikacji gatunkowej swoich dzieł, czasami wypowiadał się o nich wręcz enigmatycznie, nazywając je po prostu „tekstami” lub przywołując metaforę silva rerum, lasu rzeczy.

Dlatego tak ciekawi jedno ze znalezisk Strączek – opublikowany w „Sztandarze Młodych” w 1955 r. tekst o delegacie, który przyjechał na V Światowy Festiwal Młodzieży w Warszawie aż z Hiroszimy, zatytułowany Gdzie rosną róże. Opowiadanie. „Po raz pierwszy i ostatni Kapuściński dookreślił tak formę własnego tekstu prozą, zdradzając, można rzec, swoje ambicje twórcze” – pisze Strączek, proponując celne skojarzenie z oczerkiem, rosyjską formą ni to reportażu, ni to szkicu literackiego, po którą sięgali m.in. Turgieniew i Dostojewski. Ciekawy jest też chyba najdokładniejszy z dotychczasowych opis skandalu, jaki w 1961 r. wybuchł wokół Sztywnego. W skrócie było tak: Kapuściński opublikował w „Polityce” tekst o osobliwym kondukcie pogrzebowym, który odprowadził do domu ciało zmarłego górnika, a dramaturg Bohdan Drozdowski napisał inspirowaną nim sztukę Kondukt, nie widząc potrzeby uznawania źródła tej inspiracji, stojąc na stanowisku, że reporter nie jest właścicielem faktów. Nastąpiła dyskusja, w której najbardziej intrygujące było to, że Kapuściński nie widział żadnego problemu w tym, by publicznie przyznać, że jego tekst to fikcja literacka: „W nr. 31 »Polityki« z dnia 1 VIII 1959 opublikowałem opowiadanie pt. »Sztywny«. Anegdota »Sztywnego«, linia akcji, występujące postaci, reakcje bohaterów, ich nazwiska itd. są całkowicie fikcyjne, wymyślone przeze mnie. Cały pomysł sytuacyjny powstał w mojej wyobraźni”. Można się zastanawiać, ile strategii było w takiej deklaracji, łatwiej wszak udowodnić plagiat opowiadania niż reportażu, ale znaczące wydaje się to, że nawet jeśli Sztywny był prawdziwy, to nic nie przeszkadzało Kapuścińskiemu powiedzieć, że nie był. A jeśli faktycznie nie był – to robi się jeszcze ciekawiej.

Chcesz przeczytać artykuł do końca?

Zaloguj się, jeden tekst w miesiącu dostępny bezpłatnie.

Zaloguj się