Mokum to w języku jidysz „bezpieczna przystań”. Tak holenderscy Żydzi nazywali Amsterdam. Piotr Oczko znajduje schronienie w świecie ukochanej kultury holenderskiej i oprowadza po niej czytelników jak najlepszy przewodnik. Razem z nim odkrywamy ukryte znaczenia na obrazach dawnych mistrzów, zaglądamy do siedemnastowiecznych kościołów i burdeli, patrzymy w oczy dumnym mieszczanom i czarnoskórym niewolnikom. Trafiamy na ślady Zbigniewa Herberta i zatrzymujemy na chwilę na jointa, przyglądając się współczesnym Holendrom.
W Mokum – razem z autorem – znajdujemy też samych siebie.
„Nigdy nie byłem w Holandii i pewnie nieprędko będę. Ukazanie się tej książki przyjąłem zaś, zdziwiony samym sobą, jak wydarzenie, na które długo i niecierpliwie czekałem. W pisarstwie Oczki są erudycja, reporterskie zacięcie i ogrom wiedzy, który stoi za każdym zdaniem. I coś więcej, co trudno objaśnić, a co sprawia, że ta literatura ma wielką moc”.
Filip Springer
„Zobaczyć okiem Oczki kulturę Holandii to zobaczyć pod kolejnymi warstwami farb i werniksu nie tylko Kraj Nizin, ale też współczesną Polskę z jej bolączkami”.
„Pod względem doboru tematu i stylu książkę można porównać jedynie do słynnej Martwej natury z wędzidłem Zbigniewa Herberta. Piotr Oczko jako wytrawny znawca kultury holenderskiej unika jednak uproszczeń i błędów, które stały się udziałem poety”.
Prof. Antoni Ziemba
Piotr Oczko jest z wykształcenia anglistą i polonistą, przekwalifikowanym na niderlandystę i historyka sztuki. Profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego – uczy studentki i studentów na swoim ulubionym Wydziale Polonistyki. Wydał 24 książki, w tym 10 monografii (np. przetłumaczoną na niderlandzki Miotłę i krzyż. Kulturę sprzątania w dawnej Holandii, albo historię pewnej obsesji; dwutomowe Holenderskie flizy na dawnych ziemiach polskich i ościennych czy Mit Lucyfera. Literackie dzieje Upadłego Anioła od starożytności po wiek XVII). Jest także tłumaczem, eseistą i autorem ponad 100 artykułów naukowych, głównie na temat dawnej sztuki i kultury holenderskiej