70 lat tradycji. Inspirujemy Prowokujemy Dyskutujemy

Gorzkie żale

Musi istnieć jakiś system promieniowania sztuki „wysokiej” na popularną, i to nie jest żadne odkrycie – w większości państw czasopisma artystyczne nie są liderami rynku, ale tworzą środowisko opiniotwórcze.

Jeśli chodzi o czasopisma literackie i artystyczne, raczej trudno spodziewać się wzrostu ich udziału w rynku czasopism w ogóle. Oczywiście rynek ten się rozwija, choć z kłopotami, jednak jest to rozwój ilościowy, a nie jakościowy – pojawiają się liczne czasopisma plotkarskie, grające na sentymentach PRL-owskich czy pop-historyczne. Natomiast taki miesięcznik jak „Twórczość” adresowany jest do wąskiej, można powiedzieć: wyspecjalizowanej, grupy czytelników i jako taki nie ma najmniejszych szans na skuteczne konkurowanie na rynku z magazynami zajmującymi się popularniejszymi zjawiskami niż literatura artystyczna.

Uważamy, że nasza rola polega na rozpoznawaniu polskiej literatury artystycznej, opisywaniu jej w miarę możliwości i ochronie przed zalewem przez tsunami literatury popularnej, którą przede wszystkim zainteresowani są wydawcy (wiadomo: ze względów finansowych). Mówiąc górnolotnie, rola takich czasopism jak nasze to rola strażnika wartości w sytuacji, gdy tzw. literatura gatunkowa nie jest przez większość dziennikarzy zajmujących się pisaniem notek o książkach do prasy popularnej odróżniana od literatury.

Z bólem trzeba przyznać, że w tym starciu mamy niewielkie szanse, bo większość piszących o kulturze uważa np. Stephena Kinga za wybitnego pisarza i kieruje się w swoich ocenach odruchami, a nie przemyśleniami. Na to oczywiście nakładają się kryteria wartościowania wyrastające z politycznych podziałów, co zdecydowanie szkodzi bezstronności ocen zjawisk artystycznych. Ale to inna sprawa. Nam chodzi o literaturę, o sztukę po prostu dobrą, a najlepiej wybitną, którą traktujemy „ponad podziałami”. Jakimikolwiek. Taką chcemy prezentować na naszych łamach. — pełna wersja tekstu dostępna jest w drukowanych i elektronicznych wydaniach Miesięcznika Znak


 
 

Zapisz się
do newslettera
a otrzymasz:

● 35% rabatu na dowolny numer miesięcznika
● informacja o promocjach, wydarzenich i spotkaniach autorskich

email marketing zapewnia MailPlanner

Newsletter