Miejsca te stały się przestrzenią rytuału i zawiązywania nowych wspólnot międzyludzkich. Choć na prezentowanych fotografiach Karola Pałki nie ma żadnych postaci, to jego zamysłem było pokazanie, jak przestrzeń sprzyjała tworzeniu intymnej i terapeutycznej relacji z wodą i społecznością.
„Sanktuaria wody”, które leczą zarówno ciała, jak i całą wspólnotę, uchwycone zostały w momencie schyłkowym. Po pierwsze dlatego, że Słowacja wyraźnie odczuwa zmiany klimatyczne – w 2022 r. ponad połowę kraju dotknęła susza, w niektórych miejscach odnotowano 200 dni bez opadów. Po drugie, internet przeobraził sposób tworzenia się relacji społecznych – coraz trudniej przychodzi nam zawiązywanie spontanicznych interakcji i tworzenie na ich bazie nowych pozainternetowych wspólnot.
Za cykl fotografii Spa Island Pałka otrzymał drugą nagrodę w kategorii profesjonalnej „Architektura & Design” w jednym z najważniejszych konkursów fotograficznych na świecie – w 17. edycji Sony World Photography Awards.